Deel dit:

Hoe werkt examen doen voor BBL-zorgopleiding? Zorgstudent Loes vertelt het je in haar 5e en laatste blog voor Zorgnet Limburg.

Tweedejaars mbo-student Maatschappelijke Zorg niveau 4 Loes (19) vertelt: “Na de zomer start het derde en laatste jaar van mijn BBL-zorgopleiding aan het Vista-college in Heerlen. Hoe examen doen gaat als je werken en leren combineert, vertel ik in dit blog. 

Of ik na het mbo ga werken in de zorg of doorleren op een hbo-opleiding? Hmmm, dilemma. Eerst maar eens examen doen…

Hoe doe je examen voor de BBL-opleiding Maatschappelijke Zorg? 

Je bent toch aan het werk én je moet naar school? Hoe doe je dan examen? Nou, hard werken. En… examen doen is op de BBL-opleiding Maatschappelijke Zorg verdeeld over leerjaar 2 en 3 en bevat een aantal onderdelen. Vooraf moet je een examenplan maken. Daarin omschrijf je per onderdeel hoe je het gaat aanpakken. Dat geeft overzicht. 

tweedejaarsstudent Loes verricht examenhandeling zorgopleiding Maatschappelijke Zorg-student Loes assisteert client in kader van examen voor haar BBL-opleiding

Dit 2e leerjaar doe ik op de BBL-opleiding examen in: 

  • Ondersteuningsvragen van een client inventariseren.
  • Evalueert de geboden ondersteuning. 
  • Ondersteunt de client bij maatschappelijke participatie.
  • Cliënt ondersteunen bij persoonlijke verzorging, wonen, huishouden en dagbesteding doe je normaliter. Hiervoor deed ik tijdens mijn jaartje op de BOL-opleiding al examen.
  • Verpleegtechnische handelingen. Dit kreeg ik niet op de BOL-opleiding en haalde ik dit jaar in. 
  • Reageren op onvoorziene en crisissituaties. Deze neem ik mee naar leerjaar 3.

In leerjaar 3 ga ik examen doen in deze onderdelen:

  • Ondersteunende en activerende begeleiding en zorg bieden aan cliënten. 
  • Schrijven van een ondersteuningsplan.
  • Werken aan eigen deskundigheid.
  • Werken aan het bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg.
  • Betrekken en ondersteunen van de naasten bij ondersteuning van de cliënt.
  • Begeleiden van nieuwe collega’s, stagiaires of vrijwilligers.
  • Uitvoeren van coördinerende taken.

Elk examen bestaat uit opdrachten in de praktijk en verslagen. De opdrachten, denk aan gesprekken hebben met of handelingen uitvoeren bij cliënten, doe je tijdens je stage op je leerwerkplek. Deze worden door je werkbegeleider beoordeeld. School geeft aan wat er in je verslagen moet komen, je stagebegeleider op school kijkt met je mee en geeft tips. Daarna beoordeelt de vakdocent je verslag. 
Ik ben blij dat ik door praktijkopdrachten kan laten zien dat ik de vakkennis en vaardigheden beheers. Die verslagen vind ik namelijk best veel werk en vrij lastig. Je moet SMART-doelen formuleren en alle werk- en zorgsituaties heel gedetailleerd omschrijven. 

TIP: Roep op tijd hulp in van een docent als je twijfelt over je verslagen. Goede begeleiding kan je een herkansing schelen. 

Vanuit de overheid moet je ook examen doen op school voor generieke vakken, zoals Nederlands, Engels, Rekenen, Loopbaan en burgerschap. Verder moet ik in mijn eindgesprek een presentatie over een zorgonderwerp geven. Ik heb nu nog geen idee wat het gaat worden.

Na mbo-opleiding: werken in de zorg of vervolgopleiding?

In mei 2024 hoop ik afgestudeerd te zijn voor deze mbo-opleiding. Ik weet nog niet of ik daarna ga werken in de zorg of naar het hbo ga voor een vervolgopleiding. Ik heb een beetje een dilemma: verder leren lijkt me verstandig, maar ook lastig en ik wil het zorgwerk graag verder ontdekken.  

Wat meespeelt als het gaat om een vervolgopleiding, is dat ik de niveau 4-opleiding vrij pittig vind. Daardoor twijfel ik of een duale hbo-opleiding iets voor mij is. Mocht ik toch een zorgopleiding op hbo-niveau gaan doen, dan vind ik het echt wel ideaal dat je ook op hbo-niveau  werken en leren in de zorg kunt combineren. Maar ja, je verder ontwikkelen kan in de zorg ook heel goed 'on the job'. Ontdek ik meteen meer zorgwerk. Werken met mensen met NAH vind ik heel mooi, maar ik ben zo benieuwd naar andere doelgroepen. 

Wat ik daarnaast meeneem in mijn beslissing, is wat ik over mijzelf leerde. Zo heb ik ervaren dat werken inde zorg, zoals stomazorg en beademingszorg, nogal bij me binnenkomt. En dat ik liever een blokje omloop als ik bij de persoonlijke verzorging een ‘grote boodschap’ tegenkom. In zorgwerk waar dat veel voorkomt, zul je me dus niet zo gauw tegenkomen. Daarin bewonder ik mijn collega's enorm!

Kortom, ik stel de beslissing over mijn toekomst in de zorg nog even uit. Komt tijd, komt raad. Iets wat ik namelijk ook heb geleerd tijdens mijn leerwerktraject is dat ik op mezelf mag vertrouwen. En anders kan ik altijd nog gratis Sterk in je werk-loopbaancoaching aanvragen.

Loes over haar ervaring met werken en leren in de zorg 

Werken en leren in de zorg kun je op 2 manieren doen: de BOL-opleiding of de BBL-opleiding. BOL betekent meer school- dan stagedagen en bij BBL is dat andersom. Ik heb een 28-uurscontract en ga 3 dagen werken en 1 dag naar school. Je hebt een leerwerkplek nodig waar je kunt gaan werken. 

Zelf ben ik na één jaar BOL doorgestroomd naar de BBL-opleiding. Stage lopen voor mijn leerwerktraject doe ik bij activiteitencentrum (AC) Aan de pas van SGL gehandicaptenzorg in Bunde voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Daar is ook een woonlocatie aan verbonden. Dat is heel handig, want daar kon ik onlangs het examen verpleegtechnische handelingen doen door een aantal ochtenddiensten mee te draaien. Verder houdt het praktijkgedeelte van mijn leerwerktraject vooral in dat ik als stagiair-persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen bezig ben met een stukje activiteiten, begeleiden en zorg voor de cliënten. 

Ik word gewoon heel blij van dit werk. En wie wil nou geen baan waar je vrolijk van wordt? 

De combinatie van werken en leren in de zorg werkt voor mij als praktijkgericht persoon echt fantastisch - ik vind het heel veel voordelen hebben en kan het iedereen aanraden om BBL-student in zorg en welzijn te worden!